Zaterdag 4-6-2011 S’morgens weer vroeg op in Marina IJmuiden alwaar ik tot de kleinste jachtjes behoor. 30-31 voet is zowat het minimum en 36-42 voet heel gewoon. Een ontbijtje in de net opgekomen zon en klaar voor vertrek om 0600.
Nog ongeveer 55 Mijl te gaan tot Stellendam, windverwachting Bf5 N-NO, dus erg gunstig. Met werkfok en een rif vaar ik de haven uit en gelijk buiten op zee de fok uitgeboomd naar loef en met zo’n 5.5 knopen tegen de stroom in. Het loopt lekker, dus toch maar weer eens de stuurautomaat erop gezet om eens wat instellingen uit te proberen, zodat ie iets beter en rustiger stuurt. Normaal vaar je op “response-level” 5, maar dan blijft ie onrustig heen en weer trekken (en dat gebruikt veel stroom en maakt herrie) . Nu blijkt dat ie op response-level 3 en zelfs op 2 nog steeds redelijk op koers stuurt, maar ineens VEEL minder onrustig is……………..eureka! Dus gewoon met een kopje koffie onderuit genieten in de kuip en niet steeds moeten sturen.
MTC...............(?)..............Empty Sea.................("Lege Zee" dus, voor de niet Engelstaligen) .
Maar misschien toch niet zo MT?
Onderweg liggen er veel schepen voor anker. Handig is dat ik nu op mijn AIS-Plotter kan zien of zo'n schip vaart of stilligt op grote afstand. Deze lag stil, dus geen gevaar (als je er tenminste niet tegenaan zeilt)
De wind neemt echter steeds meer af en eerst gaat het rif eruit en rond 1100 de spinnaker erop. Vaartje tegen de 6 knopen en intussen stroom mee dus tot wel 7.5 knopen over de grond. En allemaal nog redelijk te sturen door de stuurautomaat op stand 2.
Voor de mode-bewusten: het merk "Gaastra" (zie label in het zeil) was dus vroeger gewoon een zeilmakerij voordat ze met trendy kleding en schoenen begonnen.
NB: het gewone log is het ineens weer gaan doen, blijkbaar houdt de aangroei tussen het schoepen-wieltje niet zo van zout water en is het weer gaan draaien.
Voor Rotterdam is de wind intussen weer toegenomen tot 5Bf en loopt de Old Vic af en toe tegen de 7kn en wordt het toch wat te gek voor de stuurautomaat. Dus spinnaker er weer af en verder met de werkfok op de boom aan loef en met 6 kn de Eurogeul overgestoken. Het was druk vandaag (ik heb zeker 20 schepen langs zien komen binnen een uur) , maar ik kon net overal veilig tussen door varen.
Op de foto genomen door het kajuit- raam zie je de nieuwe maasvlakte op de achtergrond. Er is daar echt een enorm groot nieuw gebied opgespoten!
Tegen 1400 aangekomen bij de uiterton van Stellendam, in een recordtijd! 50 Mijl in 8 uur is zeker niet slecht voor een 28 voeter, al waren de omstandigheden en stroom dan wel grotendeels gunstig.
En dan krijg ik in de aanloop naar Stellendam ineens bezoek! Landt op het achterdek, kijkt me scheef aan in de kuip en wandelt dan naar het voordek om eens naar de boeggolf te kijken………maar ook deze passagier lijkt zeezeilen maar niks en de vogel is weer gevlogen.
Om 1515 bij de sluis……die net om 1500 de laatste schutting had voor de vloed #@#$%&*&^. Dus maar weer eens aan de remming gelegen om te wachten, even een tukje gedaan, de boel opgeruimd, koffie gedronken, gegeten ……………….en om 2030 kon ik weer door.
Het "laatste avondmaal" aan boord van de Old Vic deze vakantie
Samen met overigens tientallen andere jachten, die intussen waren gearriveerd van zee, kon ik de sluis in. Veel wind dwars en stroom in de sluis, dus ik maakte een kleine schuiver, maar trok de Old Vic met een spring op de motor snel weer recht.
Intussen was het het een enorme puinhoop geworden achter me in de sluis en werd ik door een 42 voeter (met boegschroef nota bene) bijna getorpedeerd en lagen er diverse volbemande jachten dwars in de sluis. Old Vic als kleinste van allemaal en geheel solo doet het blijkbaar niet zo gek. Toen de rust was wedergekeerd in de sluis ging het schutten verder goed en heb ik op de motor in de buurt van Hellevoetsluis een ankerplekje gezocht.
Om 2200 weer op zoet water voor anker voor een (voorlopig) laatste nachtje op de rustig schommelende Old Vic.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten