woensdag 29 februari 2012

Zomaar een plastiek klassieker; de Rhodes Ranger 29

In mijn zoektocht naar een betaalbare polyester klassieker 2 jaar geleden ben ik diverse bekende, maar ook een aantal veel minder (voor mij) bekende ontwerpen tegen gekomen.

Een daarvan is de Ranger 29 ontworpen door Phillip Rhodes en gebouwd vanaf 1960 bij de Visser in Nederland.(niet verwarren met een modernere Ranger!) Met 870 x 245 x 115 en 2500kg(?)  een vrij slanke en lichte boot met erg mooie lijnen.
Ik heb er een bekeken (in kennelijke staat) en het is een absolute beauty, met misschien een beetje hoge kajuit(?) Heeft een goed zittende ruime kuip, is geschikt voor inboord, maar heeft ook met een handige BB bun optie onder het achterdek. Buiten is alles goed doordacht met mooie hout-details, een ruim dek en alles zit gewoon goed op de traditionele plaats. Binnen is de ruimte natuurlijk beperkt ( zoals bij alle klassiekers) maar is er vrijwel stahoogte en een redelijk ruim interieur. Nadeel vond ik de zeer krappe doorgang naar voren, met mini-toilet en slaap-piek. Daarnaast zijn de kajuit-banken niet lang en steek je je voeten in daar nissen om te kunnen liggen. Ze lijken erg goed te zeilen, zijn goed zeewaardig en relatief voordelig te koop.
Een aanrader als je voor weinig geld een echt mooi en beroemd ontwerp wil kopen.

Hieronder maarzo wat foto's en tekeningen van internet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten