zondag 12 februari 2012

Electronica op de Old Vic

Elektronica op een polyester klassieker.

Ondanks mijn sterke wens alles zo simpel mogelijk te houden ontkom ik niet aan het feit dat er intussen al een hele vracht aan elektrische spullen en bekabeling op de Old Vic aanwezig is. De tijd van alleen olielampen, sleeplog en sextant is ook voor mij net een stap te ver terug in de tijd. 

Allereerst is er de 44 jr ouwe (en tot nu toe) trouwe Volvo Penta MD2 met dynastart en 60 ah startaccu. De spanningsregelaar heb ik zelf recent moeten vervangen door een stommiteit; zelf kortsluiting veroorzaakt door er motorolie in te laten lekken. De dynastart is blijkbaar al door een vorige eigenaar vervangen en alles functioneert goed. Ik heb er wel een extra startknop binnen tussengeschakeld zodat ik eventueel de kleplichters kan bedienen tijdens het starten (is wel eens handig bij een koude motor en/of zwakke accu). Overigens zou de motor nog gewoon aangeslingerd kunnen worden (nooit geprobeerd) . 

Omdat een dynastart notoir slecht laadt als je er een grote boordaccu aan zet, is mijn motor uitgevoerd met een extra wisselstroom dynamo. Deze is separaat gekoppeld aan een 105 ah semitractie accu voor het boordnet. Lijkt complex, maar het is wel een strikt gescheiden systeem zonder diodebruggen e.d. met twee aparte hoofdschakelaars. Daarbij kan ik met een setje startkabels altijd nog stroom pakken, als een van beide accu's dood blijkt. 

Er zit een moderne walstroom lader in de Old Vic die de boordaccu en startaccu van stroom voorziet als ik op de vaste ligplaats lig. 

Navigatie verlichting is natuurlijk onvermijdelijk en bestaat uit een led 3 kleur in de top (NASA ledlamp, goed en voordelig) een led bulbje in het stoomlicht, een conventionele tweekleur op boeg en heklicht, plus een rondschijnend wit led( ook weer NASA )op een paaltje achterop als anker / noodlicht. Dus led waar ik slecht bij kan en/of vaak brandt zonder dat de motor loopt. 
Een echte feuerhand olielamp is nog aan boord, voor het geval alles uitvalt.......maar of iemand die ziet op enige afstand? 

Boordverlichting binnen is nog grotendeels conventioneel en er zitten handige lampjes in diverse kastjes wat het zoeken s'nachts makkelijk maakt. Voor af en toe brandende lampjes is totale led vervanging me te duur en wat gebruik betreft onzin. Wel heb ik intussen ook een TL in de motorruimte gemaakt en ga ik tzt een paar veel gebruikte lampjes voorzien van led bulbjes.

Wat betreft navigatie apparatuur loopt het momenteel wat uit de hand:

Er zat een combi log/dieptemeter in (Autohelm st40),die voldoet. Soms zit de impeller weer eens vast, maar de diepte werkt altijd. Ook heb ik aan boord nog een echt sleeplog (gebruik ik nooit meer) en een lijntje met gewicht als loodlijn (handig om je ankerdiepte rondom te controleren op getij water) als backup.

Ik ben begonnen met een hand-GPS die het perfect doet, maar afgelopen jaar gezwicht voor een plotter met ingebouwde AIS (Digital Yacht sc500). Ideaal ding solo! Je voorkomt veel heen en weer ge-ren naar de kaarttafel in nauw druk vaarwater en slecht zicht. Heeft uiteraard alleen zin als je hem buiten voor je neus monteert, maar dan is ie perfect. Kaart, positie, koers, snelheid (voor als het log weer eens vast zit) stroominfo en omliggende scheepvaart zichtbaar op een schermpje.
Uiteraard heb ik ook nog alle kaarten,passer en bretonplotter voor het oude handwerk.

Ik heb ook een goedkope handheld marifoon, maar die is wel erg beperkt in ontvangst op zee. Dus ik ben intussen met Marcom B begonnen en ga een vaste DSC marifoon aanschaffen met antenne in de mast.
N.B. Ik heb intussen al jaren en vele mijlen op zee gevaren met een handheld; een marifoon blijft voor mij een hulpmiddel om "help" te roepen als je het echt niet meer red.........maar kunnen communiceren met beroepsvaart en ze niet in het ongewisse te laten "over wat dat jaggie nu weer doet" is misschien wel zo netjes?!

Ik ga nu ook een AIS transponder aanschaffen. Zichtbaarheid is voor mij veiligheidseis nr 1 als je zo nodig solo op zee wilt varen en AIS lijkt me een perfecte aanvulling op toplicht en radar- reflector. Ik heb hiervoor een separate AIS antenne geplaatst op een paaltje achterop. Dat zou zichtbaarheid van 5 mijl garanderen en voorkomt gebruik van splitters. 
N.B Radar valt voor mij af ivm kosten en stroomverbruik. Over een actieve radarreflector heb ik wel nagedacht, maar voorlopig lijkt actieve AIS me belangrijker.

Uiteraard heb ik ook een stuurautomaat; een 2 maten oversized systeem (het "advies" werkt meestal maar matig) met losse computer, kompas, bediening en drive (Raymarine SP1). Het vreet stroom, maakt herrie en stuurt meestal slechter als ikzelf (ondanks alle mooie beloftes) , maar het is een absolute must om een beetje relaxed solo te kunnen zeilen. 
Een touwtje om de helmstok vast te zetten ontbreekt echter niet.
Ook denk ik nog aan een windvaan stuurinrichting, maar omdat die voornamelijk zin hebben op langere tochten vind ik die forse investering momenteel nog niet de moeite waard.

Verder zit er nu een blower in de motorruimte om dieselstank in de kajuit te verminderen en een elektrische bilgepomp ( naast de ingebouwde handlenspomp) puur voor het gemak. 
Ook een fm-mg-lg autoradio ontbreekt niet, met een batterij wereldontvanger als back-up.

De Old Vic was bij aanschaf uitgerust met keurig ingebouwde koelbox tussen de voorslaapplaatsen (tevens een handige opstap) met een goede compressor koelinstallatie..........erg luxe, maar voor mij een zinloze stroomverbruiker!  Onder de waterlijn blijft in deze omgeving alles sowieso redelijk koel en koud bier hebben ze in elke kroeg. Ik heb serieus overwogen de koelinstallatie er uit te slopen, maar die zit eigenlijk nauwelijks in de weg. Hij staat wel (vrijwel)altijd uit en de box is nu een handige opslag voor (fris)drank. 

Alles bij elkaar een heel rijtje spullen op stroom, waar ik in nood zonder zou kunnen.....maar liever niet! 

Ik heb de gehele installatie de afgelopen twee jaar grondig vernieuwd en van stevige bekabeling voorzien. Alles zit nu (voor mij) duidelijk en vindbaar aangesloten, zodat ik bij storingen dingen terug kan vinden. 
Ik heb nog wel een tweede boordaccu met extra walstroom lader op mijn wensenlijstje, die ik kan switchen met de eerste. Daardoor heb ik extra capaciteit als ik wat langere tochten (op zee) ga maken met de stuurautomaat. Ik kan nu zonder problemen 24 uur door, maar voor meerdaagse tochten kom ik waarschijnlijk wat te kort als ik veel op automaat vaar en niet motor. 

1 opmerking:

  1. Hoi Ralph, wij bezitten ook een victoire 28 (1973) en zagen verschillende verbeteringen/veranderingen aan jouw OldVic die we zouden willen kopieeren o.a. je vaste buiskap. Misschien wil je contact opnemen met ons cidaris.tx@gmail.com?

    BeantwoordenVerwijderen