dinsdag 20 maart 2012

Een nieuw vloerluik in de kuipvloer.

De bereikbaarheid van de oude Volvo Penta MD2 diesel in de Old Vic liet te wensen over. Met name de waterpomp (voor het vervangen van een impeller) en de afdichting van de watergesmeerde schroefas (nu een z.g. Volvo Seal) zaten achterin onder de kuipvloer. Daar zat wel een luikje, maar dat zat met 16 boutjes vast en was dus niet even vlot te openen. 
Nu zit er een groot kunststof luik in en heb ik vlot toegang tot de achterkant van de motor en de schroefas.
Ik heb tevens de gehele motorruimte na-geisoleerd met noppenschuim en ook het luik voorzien van ontdreunings rubber en noppenschuim. 
Direct achter dit vloerluik zit nu een nieuw 18mm schot, dat de motorruimte afscheid van de achterzijde van de boot. In dat schot zitten doorvoeren voor de bekabeling, de uitlaat, lekwater vanuit het achterschip en de aansluiting van een 100mm in-line blower voor ventilatie van de dieselstank. 
Het ronde inspectieluik geeft toegang tot de ruimte achter dit schot en tot deze blower. 
Beide luiken zijn 100% waterdicht, ik heb dat getest door de kuip vol te zetten met water. Het hardhouten kuipvloer rooster komt hier overheen te liggen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen