zondag 3 juni 2012

Een Windpilot Pacific Light op een Victoire 28

De kogel is door de kerk.
Ik heb een klein vermogen uitgegeven en ben de trotse bezitter van een windvaan besturing voor de Old Vic.

Zoals eerder gemeld; een elektrische stuurautomaat is zeker niet ideaal voor grote afstanden met meer wind. Ik ervaar dat met de Old Vic, maar heb dat in de loop der jaren ook ervaren met diverse andere boten van moderner ontwerp.

Ik ben me dus afgelopen weken gaan orienteren op een betaalbare en goede windvaan besturing. In eerste instantie heb ik overwogen een bouwpakket van de Bouvaan te kopen. Heeft intussen een uitstekende reputatie en goede support vanuit Nederland. Lijkt een heel voordelige oplossing......maar buiten de aanschaf van het pakket komt daarbij 100 uur werk (metaalbewerking is niet mijn grootste hobbie) 4 uur (betaald) TIG laswerk en kosten voor eigenbouw pendulum en vaan. Totaal gewicht 20 kg en kosten geschat rond 1500€
NB: het kleinere , iets voordeliger model is niet geadviseerd voor de Victoire 28.

Intussen kwam ook de modernere Mr Vane in de kijker. Een kunststof ontwerp met volgens mij goede moderne ideeen, mooi licht gewicht (10kg!) rond 1500€ .........maar met nog een zeer beperkte reputatie. Ik geloof er wel in.....maar wil voor 1500€ toch echt heel zeker weten dat het werkt en heel blijft!

Al rondzoekend op het web kwam ik de Windpilot  Pacific Light tegen, gemonteerd op de spiegel van.......een Victoire 28 !

Na wat heen en weer gemail met een enthousiaste directeur-eigenaar-zeiler was ik overtuigd dat dit zeker werkt. Naast een erg goede reputatie (er zijn er echt heel veel van verkocht)  was er in ieder geval eentje gemonteerd op mijn type boot met succes.
Daarbij had een oude zeilvriend er in het verleden 10 jaar mee gevaren op zijn Vertue en was nog steeds enthousiast. Deze is het dus geworden, mede door de supersnelle levering en een leuke extra korting.  

Ik kon dus snel beginnen met de montage.
Op zich is het simpel; met 4 bouten wordt een verstelbare steun bevestigd op de spiegel. Daarna kan de reeds gemonteerde windvaan stuurinrichting in een grote bevestigings bus worden geschoven en met 1 bout worden gefixeerd.
De hoogte moet zodanig zijn dat de bout van het pendulumroer ongeveer 5-10 cm boven de waterlijn zit.  Dat lijkt vrij simpel............... Maar dat was het dus zeker niet!

Allereerst moest ik van alles demonteren om goed onder het achterdek te kunnen komen voor de moeren. Dat lukte uiteindelijk met moeite via een gedemonteerd ventilatie-rooster.
Daarnaast moest mijn AIS antenne-mastje (met ankerlicht) worden gedemonteerd (zat in de weg voor de vaan) .
Mijn heklamp zat in de weg en moest uit het midden worden geplaatst (ook in verband met de zichtbaarheid).
Ook zat de bovenbuis van de preekstoel, na veel passen, meten en afstellen van de windvaansteun, nog steeds een beetje in de weg van de windvaan (die vrij moeten kunnen ronddraaien in alle posities)


De preekstoel heb ik uiteindelijk aangepast door er een stukje tussenuit te slijpen en de bocht bij te buigen zodat er 5 cm meer ruimte ontstond.
Uiteindelijk zat de windvaan goed en stevig gemonteerd en afgesteld aan de spiegel .



NB overigens zit er een uitstekende Nederlandse handleiding bij en geeft het bedrijf via E-mail erg goede support.

Dan de montage van de stuurlijnen.

Meegeleverde achter-blokjes pasten makkelijk aan de achterpreekstoel en zaten er snel op.

Op het roer moest een bronzen houdertje worden geplaatst voor het stukje stel-ketting op ongeveer 65 cm voor de roerkoning...........maar daar loopt mijn s-vormige helmstok juist stijl omhoog en is geen vlak stuk te maken zonder extra beugel of klos.
Het kettinkje past echter ook uitstekend om een Autohelm pennetje dat ik nog had liggen en dat heb ik er nu netjes ingeboord.

De voorste keerblokken moesten zodanig gemonteerd worden dat het kettinkje ook bij grote roeruitslag niet los van het pennetje kan worden getrokken.
Mijn boot heeft een fors hellende roerkoning, dus moesten de blokjes laag worden gemonteerd.



Ik wilde de stuurlijnen niet volledig aan de binnenkant van de kuip laten lopen, dat is lastig met zitten omdat het roer voorin de kuip zit (en dan de achterste helft van de kuip slecht bruikbaar wordt). Ik heb dus links en recht een doorvoer sleufje geboord en de voorste keerblokjes buiten de kuip op dekhoogte gemonteerd.
De stuurlijnen lopen nu netjes aan de buitenzijde naar achteren en binnen zit alleen het dwarse deel met kettinkje.



De zaak zit nu netjes gemonteerd en het ziet er allemaal enorm zeewaardig uit...............nu nog de praktijk!


Ik moet nu nog wel het heklicht aansluiten en een nieuw mastje maken voor de AIS antenne en ankerlicht....dan is dit hoofdstuk voor de Old Vic tenminste af ......(maar komt een boot ooit af ?)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten