vrijdag 27 juli 2012

Tussenstand

Momenteel hoogzomer......maar zeilen met geen wind, 28 gr en het water vol tuffende bootjes is niet zo mijn ding. Bf 7-8 en stortbuien overigens ook niet, dus de laatste tijd heb ik niet veel mijlen gemaakt.

Wel heb ik intussen het eeuwige "lijstje" na mijn laatste tocht wat korter gekregen:

Ik heb dus intussen een werkende windvaan stuurinrichting (naar het lijkt), mijn AIS antenne staat nu op 4 meter hoogte ( tesamen met het LED ankerlicht) en mijn elektrische bilgepomp heeft nu een afvoer met beluchting EN afsluiter ( zodat ie eindelijk eens meer loost, dan dat ie de boot laat vollopen)

Ook heb ik afgelopen week met een paar simpele badstof hoeslakens mijn plannen voor nieuwe kajuitkussens om zeep geholpen. Deze waren intussen behoorlijk versleten en vuil aan het worden, maar met deze oplossing ziet het er best redelijk uit en kan ik gerust weer eens een olie of kitvlek maken, zonder enorme financiele consequenties.

Minder goed is het gesteld met het hoofdstuk "kleine lekkages".

Ik heb tot nu toe het geluk gehad nog niet erg veel zwaar weer op kop te hebben gehad, maar ik kwam er de laatste tocht achter dat er blijkbaar via de bovenzijde van de ankerbak wat water kan lekken naar de matrassen voor; ik had daar ineens een vochtige rand.
Dat lijkt nu opgelost door een tube all-in-one kit leeg te spuiten in de aansluiting van het staande schot naar het dek. 

Intussen kwam ik er ook achter dat deVetus dekventilator in mijn voordekluik niet echt dicht is bij wat meer water..... al putsend kwam er toch een klein straaltje door.....en dat kon wel eens erg nat worden met een dagje zwaar weer op kop, waarbij de Old Vic nog wel eens dwars door een paar golven loopt. 
Ik heb hem gedemonteerd en een doorzichtig plexiglas plaatje waterdicht gemonteerd op het ventilatiegat in het luik. De ventilator heb ik weer teruggezet voor het uiterlijk en er blijft nog wat daglicht door schijnen.
Voor de ventilatie zet ik nu het luik op een kiertje m.b.v. een klosje hout. Met zwaar weer en op zee gaat alles potdicht op het voordek.


Ronduit irritant is een lekje boven mijn kaarttafel. Daar druppelt het een beetje met regen vanuit de binnenschaal in de kajuitopbouw. Het moet dus ergens van buiten door de kajuit komen?
Ondanks vaste buiskap, nakitten van de handgrepen en teaklatten op het dak, nalopen van alle ramen en aftapen van de kap van het schuifluik blijft het lekken!!???! 
Het is geen drama en een opgevouwen handdoek is voldoende om alles op te vangen......maar het blijft irritant! 
In het najaar gaat dus de buiskap eraf, de complete schuifluikconstructie en alle teaklijsten om uit te zoeken waar het lekt......voorlopig dus een handdoekje en geen kaart op tafel bij regen. Overigens gebruikte ik de grote kajuittafel toch al meestal als kaarttafel. 


Over een week weer weg voor een weekje zee richting Eastcoast, als het weer het toelaat tenminste. Ik heb er nu al zin in!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten