maandag 16 juli 2012

Zeilen met de Windpilot op de Old Vic


De eerste ervaringen met de windvaan op mijn Old Vic zijn nu nog beperkt, maar erg goed. Ik heb intussen twee keer op mijn thuiswater, het Hollands Diep, gevaren.
De eerste keer met weinig wind (BF3 afnemend) en voornamelijk aan-de-wind. Het klaarmaken en instellen is eigenlijk zo gebeurd en veel sneller dan ik had gedacht. Windvaan monteren, pendulum laten zakken, windvaan ongeveer richten, stuurlijnen in elkaar haken en het kettinkje ongeveer in het midden op het pennetje leggen......en het werkt GENIAAL! Later kun je de koers nog een beetje bijstellen met de windvaan (voor de exacte richting) en het kettinkje (voor aanpassing loef-lij gierigheid).


Bovenstaand een video-clip zeilend plat voor-de-wind op het Hollands Diep met Bf5. Grootzeil aan een zijde, fok aan de andere uitgeboomd. Op de achtergrond de Haringvlietbrug. Je ziet de vaan links en rechts uitslaan en de helmstok bewegen. Keurige rechte koers en (erg belangrijk) lekker stil.

Beneden een tweede video-clip vanuit een hoger standpunt (op de vaste kap), waarbij je de vaan en roer bewegingen nog beter ziet. Het heeft allemaal nog niets met oceaan-zeilen te maken......maar op het Hollands Diep rustig een kopje koffie zetten voordewind is ook niet gek....?!


Het ziet er allemaal veelbelovend uit. Over drie weken ga ik weer een weekje de zee op, dan zullen we wel zien of het ook onder zwaardere omstandigheden werkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten