dinsdag 7 augustus 2012

Een Valse Start.



Afgelopen week alles voorbereid voor een weekje zeilen op zee.
Windvoorspellingen lijken erg gunstig; Zaterdag ZW 3-4 , Zaterdagnacht draaiend Z 4 later Zondag weer terug naar ZW .

NB: Ik haal de meeste weersvoorspellingen van internet; Windguru is handig, Zilt meteo site ook en ik kijk altijd de laatste BBC shippingforecast op internet.
Sinds kort heb ik Igrib op mijn Ipad, een simpele app met gribfiles die je kunt downloaden van een uit te kiezen gebied. Je kijkt een week vooruit en je kunt een update downloaden zodra je weer ergens internet hebt.

De plannen zijn via Stellendam gelijk door naar Harwich of Lowestoft, een beetje afhankelijk hoe de wind staat en draait.
Na een beetje onrustige nacht (het blijft spannend, zeezeilen) om 1200 bij Noordschans vertrokken.
HAfok en grootzeil en met een mooie stevige bries halfwinds richting Stellendam. Het is erg druk en ik wordt door diverse grotere jachten ingelopen.......... maar die kunnen nooit onder de brug door naar het Haringvliet en ik wel...........;-)  Er lag al een hele vloot te wachten bij de klapbrug.
Pas bij Stad ah Haringvliet beginnen de eerste weer voorbij te lopen........toch een leuk idee dat ik met mijn 12k€ bootje de meeste 10x en 20x duurdere jachten goed bij blijf in dit vaargebied; of er ligt wel een brug waar ze niet onderdoor kunnen, of je sluit weer aan in de sluis.

Om 1600 pak ik een vrije mooring voor de sluis om even wat navigatie voorbereidingen te doen;
ik zet een paar waypoints in de plotter en zet koersen en afstanden op papier. Ook de kaarten liggen klaar. Ik vind plannen op de kaart nog steeds verreweg het makkelijkst en wil alle koersen en afstanden voor de zekerheid ook gewoon in mijn logboek hebben.
Route: eerst het Slijkgat uit, dan richting NoordHinder SE boei, haaks over naar de NoordHinder S boei en dan afhankelijk van de wind naar de Medusa bij Harwich of (als de wind te ver naar ZW-W draait) naar Lowestoft.

Intussen passeren een paar stevige buien, maar na een uurtje is het droog en mooi rustig weer.
Om 1800 ben ik door de sluis, net na HW, en vaar ik met Bf 4 en een beetje stroom mee het Slijkgat uit. Prachtig weer, maar voorlopig wind uit W (?)
Waarschijnlijk nog een restje uit de buien en ik kruis rustig naar buiten. De wind zwakt nog iets verder af en er staan nauwelijks golven, het Slijkgat op zijn mooist!

Om 1900 zwakt de wind nog verder af en gaat de diesel bij voor het laatste stukje naar buiten.......om 1930 buiten ZONDER wind ! Waar blijft die Z-ZW 3-4 $£{>£]>¥.........? Zo ver ik kan kijken een mooie heldere avond, maar alle windmolens op de Nieuwe Maasvlakte staan stil en de rook gaat recht omhoog.
Toch nog even de Windline gebeld, maar die geven echt bf3 uit Z-ZW bij Hoek van Holland (?)
Dit wordt niks, ik zie het niet zitten nu al de diesel aan te moeten zetten om aan de overtocht te beginnen, met een voorspelling die nu al niet klopt. Het heeft er alle schijn van dat het een mooie windstille nacht word.
Dus dan maar weer terug naar de sluis, schutten en slapen aan een mooring of voor anker op het Haringvliet.

Om 2100 weer bij de sluis en om 2230 weer aan een mooring (het schutten duurde lang, want er kwamen nog wat jachten na mij binnendruppelen, waarop werd gewacht)
Het thuisfront op de hoogte gebracht en slapen.
Het werd een warme windstille nacht vol mugjes................


De volgende ochtend: Zondag, zon, windstil en volgens de Windline voorspelling Thames ZW 3 later afnemend (!) Maandag W toenemend tot 5 en 40% vlagen 7 ....................dit wordt niks!
Omdat ik intussen gek werd van de mugjes om 1100 de knoop doorgehakt, de diesel aan en retour Noordschans en met de auto naar huis, voor een gezellig avondje uit eten  met zijn tweeen.
Om 1500 weer vast in de haven, na 4 uur dieselen met zon, (geen)wind uit werkelijk alle richtingen en 2x 15min voldoende wind om te zeilen. Alles vol bootjes en mugjes......niet echt mijn ding!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten