maandag 20 augustus 2012

Genua vervangen door Code Zero?

Sinds ik de nieuwe HA fok in gebruik heb, gebruik ik de genua nauwelijks meer. Vanaf windkracht  3-4 voldoet de HA kruisend goed en met lichtweer zet ik ruimwinds mijn assymetrische spinakker / genakker.

Het wisselen van fok naar genua is een heel gedoe. Eerst de fok zakken en eraf halen en met zipzak onderdek proppen, vervolgens de Genua uit de hondekooi halen en op dek zetten, aanslaan, schoten omleggen naar de genuarails en hijsen. Bij toenemende wind weer laten zakken, dubbelslaan en in de korte zipzak proppen, via de ingang weer naar binnen gooien (past niet door het voorluik)  fok weer op dek leggen, aanslaan, schoten weer omleggen naar de HA rails en hijsen..............
Op een kort stuk loont het de moeite niet, en op volle zee is het geen pretje.

Vandaar mijn zoektocht naar een handige oplossing. Misschien is een Code Zero wel iets? Een modern vliegend zeil, dat snel is gehesen en redelijk hoog loopt, daardoor zou ik de Genua misschien wel thuis kunnen laten?
Na uitgebreide discussies op het Zeilforum en nog wat eigen testzeil tochtjes lijkt dat toch niet DE oplossing.
Allereerst loopt een goede code zero toch minder hoog als een genua en kun je er minder efficient mee kruisen.
Ten tweede kun je ook in mijn maat geen goede code zero maken in spinakkerdoek, maar moet dat in laminaat. Dat kun je niet proppen in een launchbag , zoals ik nu doe met mijn genakker. Feitelijk moet deze op een roller, die je vervolgens onderdek opruimt. Daarmee nemen de totale kosten toe tot een veelvoud van een goede genakker en is het gemak t.o.v. het wisselen met een genua een stuk minder.

Ik heb ook zelf eens uitgebreid test gezeild AW kruisend bij windkracht 3..........en het blijkt dat de Old Vic met genua bij een krappe 3 Bf ruim een knoop harder loopt en vrijwel even hoog als met de fok. Tegen de 4 Bf valt het verschil weg omdat de fok dan hoger loopt en de genua slechts een beetje harder. Bij nog wat meer wind gaat de fok hoger en harder.
De genua kan ik dus met licht weer niet missen!

Intussen ben ik wel bezig de wissel makkelijker te maken:
Ik heb een extra stel fokkeschoten gekocht die permanent op de HA rails kunnen blijven zitten.
Ook heb ik een full-size zipzak voor de genua besteld bij Doyle Nederland, waardoor deze sneller is op te bergen en door het voorluik zou moeten kunnen.
Daarnaast ga ik mezelf trainen en aanwennen bij een wissel na het zakken eerst het nieuwe zeil te hijsen en zetten, voordat ik het oude zeil in de zipzak stop en afsla. Daardoor blijft de boot doorvaren en kost een wissel veel minder snelheid.
Ten slotte is een ding ook duidelijk geworden: met echt licht weer gaat de genua er op, maar zodra het een beetje waait richting 4 Bf geen twijfel en met de HA varen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten