zaterdag 18 augustus 2012

Vakantie Maandag


Een retourtje UK zit er waarschijnlijk niet meer in deze week.
Vandaag en morgen wind 5bf uit W en veel buien. Niet het weer om makkelijk over te steken en oeverloos te kruisen, daarbij is het Slijkgat uitkomen met dit weer geen lolletje.
Vanaf Woensdag gaat de wind wegvallen; "variable" betekent veel draaiingen en wegvallende wind op zee, dus veel op de diesel......ook niet echt mijn ding voor de lol. Daarna wordt het O......dus als ik al in Engeland zou zijn gekomen, kan ik weer terugkruisen.........tis niet de goede week vakantie!

In een baal-ochtend thuis nog wat alternatieven bedacht:

Via Stellendam langs de kust naar Scheveningen, IJmuiden of Den Helder? Het Slijkgat uit moet dan wel lukken en op zee wind mee gaat zeker goed. Het probleem is: wanneer kan ik terug? Buiten het hoogseizoen vermaak ik me wel een paar dagen met weinig wind via Den Helder het Wad op......maar nu, met overvolle eilanden?

Vandaag via het Volkerak binnendoor naar de Oosterschelde en morgen buitenom over zee terug? Dat wordt vandaag wel heel veel kruisen, maar het ergste zijn natuurlijk de propvolle sluizen en ankerstekkies onderweg. Buiten dat ik graag wat rust om me heen heb, is het solo ook erg lastig varen met overal bootjes om je heen.
Volgend jaar wordt het zeker weer varen buiten de vakantie periode!

Om 1200 toch maar weer eens vertrokken voor een paar dagen "zwaarweer" zeilen op het vertrouwde Hollands Diep en Haringvliet. Daar kom ik tenminste geen sluizen tegen en onder de brug kan ik door.

Zoals verwacht 5bf en veel vlagen en buien. HA fok erop en eerste rif er in en met een knikje in de schoot richting Stellendam.
En het was ERG stil op het water! Blijkbaar zijn alle bootjes van gisteren binnen gebleven gezien de voorspelling en behalve de beroepsvaart lag de hele route er verlaten bij.

Direct buiten de haven de Windpilot erop om te kijken hoe die zich houdt in vlagen en draaiwinden.
Het blijft een GENIAAL ding! Het is bijna ongelofelijk hoe netjes zo'n windvaan stuurt op vlagen en draaiwinden.
Hij stuurt de Old Vic met het gangboord tegen het water op topsnelheid door de vlagen, daar kan ik zelf nauwelijks tegen op. Af en toe wat aanpassen met de remote bediening (ingewikkeld woord voor touwtje op schijf, waarmee je de stand van de vaan t.o.v. de wind kunt instellen)  en de stand van het kettinkje op het roer ( i.v.m. compensatie van de loefgierigheid ) is alles wat je moet doen.

De Old Vic loopt sowieso al erg mooi uitgebalanceerd met HA en eerste rif, stuurt erg licht en loopt erg rustig door alle windbuien en vlagen heen. Af en toe de overloop een beetje vieren en weer aantrekken bij toenemende/afnemende wind en dat is alles. Ik zie gelijk weer alle voordelen van een niet-te-grote, solide zwaar-geballaste s-spant.......het vaart als een veel groter jacht met alle gemakken van een kleine.

Het laatste stuk naar Stellendam begint de wind verder naar West te draaien en wordt het echt kruisen door de toenemende vlagerige wind. Ik kom een Optima 98 en Bavaria 33 tegen, die met stevig weggerolde voorzeilen de laatste 5M meekruisen.
Ik stuur het laatste stuk op de hand. De wind neemt steeds meer toe en voor de Windpilot zou een extra rifje beter zijn.......niet raar gezien de enorme vlagen.
Op de hand is het nog redelijk bij te houden en loopt het wel erg hard en hoog........de Optima vaar ik zoek, de Baviaria hou ik goed bij..........toch leuk voor een 44 jarige 28 voeter met 55 jarige fanatiekeling aan het roer.

Om 1600 pak ik een mooring voor de Marina Stellendam.....keuze genoeg, want vandaag zijn alle moorings die ik ben tegengekomen op het Haringvliet verlaten......dat was gisteren met Bf 0-2 en zon wel anders.
Wat een fantastische zeildag.........en wat ben ik blij dat ik niet op zee zit, het waait hier echt hard! Nu ff pak uit, bellen met thuis en een tukje.
Vanavond op een uitgestorven Haringvliet in de harde wind aan een mooring bij de hoge wal.......dat vind ik nou leuk.........dan maar niet naar Engeland.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten