dinsdag 24 mei 2011

Toch niet Zeezeilen

Zondag 22-5-11 Vroeg op en om 0800 uur voor de sluis richting IJmuiden en eventueel door naar Amsterdam.
Dubbelrood (?) en na opbellen bleek er niet geschut te worden rond hoogwater ivm de droogteperiode en beperking inlaat zoutwater; pas rond 10.00 kwam ik aan de beurt. Rustig ontbijt dus en alles nog eens nagelopen.
Om 11.00 was ik door de sluis, voor de zekerheid eerste rif in grootzeil en werkfok erop. Buiten gekomen waaide het nog harder dan verwacht en moest ik een flink stuk kruisend de lastige zeegeul uit. Het werd wel erg nat en erg ruig en mede zeilers met grotere jachten streken de zeilen en gingen op de diesel er tegen in of keerden terug. Niet ideaal dus om door te zetten en daarna nog 10 uur door te varen naar IJmuiden (het zou inmiddels 1300 zijn voordat ik buiten op zee was ).
Ik besloot dus terug te keren naar de buitenhaven en daar in de beschutting alles "storm"klaar te maken en van de gelegenheid gebruik te maken eens te zien wat de Old Vic allemaal kruisend aan kan op zee. Met een 3e rif en zwaarweerfok ging het allemaal veel beter, alles was goed onder controle, de boot bleef doorlopen tegen de golven in ( 4-5kn), liep nog redelijke hoogte ( kon dus vrijvaren van lagerwal ) maar het was wel erg nat ! ( zoals te verwachten met een 28 voets s-spant ). De stabiliteit is enorm! Gaat wel behoorlijk scheef hangen ( zijdek tegen het water) , maar ligt dan als een blok in het water en beweegt heel rustig. Het was wel weer wennen aan alle geweld op de tuigage, maar alles hield zich goed op een koperen reefoog op de giek na, dat het begaf ( dus zsm RVS erop ). Alles bij elkaar een goede ervaring, maar echt leuk zeilen is anders!

Om 1500 weer voor de sluis om naar binnen te schutten en weer dubbelrood (??) Dit keer omdat het 6-7 Bf waaide en de bruggen dan niet bediend konden worden. Begrijpelijk dat het dus ruig was buiten ( formeel is dit zeegat "gevaarlijk" vanaf Bf6 ) en blij met de beslissing niet door te varen naar IImuiden ( inmiddels was het waarschuwing 7 op zee en dan is IJmuiden ook "gevaarlijk" aan te lopen ) .

Er zat dus niets anders op dan te wachten, wachten en wachten...........tot we ( er was ook een Dufour 3800 "gestrand" die op weg was naar thuishaven Scheveningen ) om 2100 uiteindelijk weer naar binnen konden.
Wel weer ruim de tijd voor een foto-moment:


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen