donderdag 6 oktober 2011

Een vaste buiskap op een Victoire 28

De oude buiskap op de Old Vic moet nodig vervangen worden.
Ik geef de voorkeur aan een vaste buiskap. Dat heeft vlgs mij vele voordelen:
Een goed gemaakte vaste kap hoeft nooit meer vervangen te worden (de acryl ramen blijven langdurig helder) en kost (mits zelf gemaakt) zeker niet meer als complete stoffen kap.
Je kunt er extra handgrepen op monteren, die zeer waardevol zijn bij in en uitstappen van de kuip.
Je kunt de giek erop laten steunen bij aftuigen, dat geeft een mooi stabiel houvast tijdens opbinden van het grootzeil.
Het is een permanent droge plaats, zodat je elektra en bv nacht-verlichting kunt aansluiten of hulpmiddelen monteren.

Er zijn natuurlijk ook nadelen:
De kap zit vast en kan niet opgeklapt worden. Voor mij geen probleem, ik vaar zelden met de kap naar beneden en als het erg warm is, anker ik met het anker over de spiegel. Ik maak de kap wel makkelijk demontabel, zodat hij bij incidenteel strijken van de mast niet in de weg zit.
De vormgeving is lastig mooi te krijgen. Ik bouw hem van (buig) multiplex en glas-epoxy zodat je makkelijker ronde vormen kunt toepassen. Goed gebouwd kun je zodoende ook het gewicht mooi laag houden.

Zoals alles aan een boot is ook een (vaste) buiskap een compromis. Ik wil maximale instap-ruimte en beschutting, maar ook een zo mooi mogelijk uiterlijk en minimale verstoring van de lijnen van de boot.
Daarbij moet ik ook rekening houden met de overloop op het brugdek en de aanwezige waterkeringen (bevestiging) op het dak.

Het begint met erg veel passen, meten en puzzelen. Wat kan? Wat kan niet? Welk materiaal is verkrijgbaar?
Een groot voordeel is, dat dit intussen de derde vaste buiskap is, die ik maak voor een eigen boot. Ik heb een kartonnen proefmodel gemaakt en uiteindelijk gekozen voor deze vorm en constructie.

Ik begin met het opzetten van een bouwschot met de vorm en hoogte van het dak. Deze heb ik gemaakt van 18mm goedkoop multiplex en is zo goed mogelijk uitgelijnd in de vorm van de boot. Dit bouwschot is tijdelijk en kan na de bouw worden weggegooid.
Vervolgens heb ik gekozen voor een geknikt voorpaneel van 10mm multiplex. Dit houdt verband met de aanwezige waterkeringen op het kajuitdak. Ook hier heb ik goedkoop multiplex gebruikt omdat alles uiteindelijk dik wordt ingepakt in epoxy en glasmat. In deze panelen komen de uiteindelijke ramen, zodat slechts de randen blijven zitten in de definitieve buiskap. Deze panelen worden zo goed mogelijk afgerond in lijn met het bouwschot. Wederom veel passen en meten en zagen, schaven, schuren totdat het dakpaneel mooi aansluit.
Hieronder foto's van het bouwschot en de voorpanelen.



Het dakpaneel maak ik van twee lagen 6mm  z.g. buigtriplex. Dit is triplex dat over een zijde erg makkelijk buigt en dus zonder al te veel kracht rond is te zetten over de bouwmal en de voorpanelen. In eerste instantie gebruik ik een laag, die ik schroef op het bouwschot. Voor de bevestiging aan de voorpanelen gebruik ik een moderne variant van de "stitch&glue" methode, met behulp van tie-ribs.




Hierboven een aantal foto's met het aanzicht. Nu is de buiskap nog erg hoekig en gemaakt op de maximale hoogte. Later wordt alles afgerond, komen er ramen in en kan hij eventueel nog wat worden verlaagd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten