maandag 2 april 2012

De nieuwe High Aspect fok is binnen!

Vandaag de nieuwe fok binnen van Doyle  en gepast op de Old Vic. Ondanks wel heel weinig wind, zie je dat ie er goed op staat.
Ook zie je het rif zitten. De schoothoek zit hoger als de halshoek, zodat het zeil gereefd wat verder is opgesneden en beter op de schootrails gericht staat.


Hieronder met het rif erin. Het zeil is nog erg stijf en voelt aan als karton; zonder wind zit het rif als een stijve rol onder het zeil. Dat zal op den duur beter worden en daarmee wordt alles wat makkelijker hanteerbaar. Ik heb de reefknuttels, maar ook een paar losse lussen in de reefogen geknoopt. Daardoor wordt inpikken van de halshoek en schoothoek wat makkelijker en voorkom je wringing aan de zeilogen.
Binnenkort maar eens proberen met wat meer wind.


2 opmerkingen:

  1. Beste Ralph,

    Met interesse volg ik de ontwikkelingen van de Old Vic. De nieuwe fok staat er inderdaad mooi op. Het kruisen zal daarmee beter gaan dan met de oude genua 3 op de oude genua rail. Met een gereefde fok heb ik minder goede ervaring. Het lijkt mij beter om te wisselen voor een zwaar weer fok. Fit kan altijd nog. De babystag i.pv. de voor onderwanten is een verbetering met het nadeel tijdens gijpen met de spinaker. Ik heb op de Victoire 28 van mijn dochter net de spinaker uitrusting in orde gemaakt. Een neerhouder en barberholers aangebracht om de spi goed onder controle te kunnen houden en makkelijk te kunnen gijpen. We gaan dit binnenkort uit proberen. Graag hoor ik in je volgende verslag ook over het spinaker zeilen en hoe een en ander uitgerust is.

    Ton van Beek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De babystag is inderdaad niet zo handig met gijpen. Overigens heb ik een simpele spinaker uitrusting, die goed werkt.
      Een oversized spiboom van 375 die tevens goed als fokkeboom voldoet. Daaraan een, bij de mast bediende, ophouder waarmee ik hem buiten gebruik vertikaal aan de mast hijs. Een los in te haken neerhouder vanuit het boegbeslag die ik op de middenkikker beleg (deze werk tevens als hals voor de genaker). Twee extra lange schoten via keerblokken in beide achterhoeken. Deze zijn direct op de lieren te zetten en voldoende lang op de spi ook via de kuip te strijken.
      Ik heb geen barbers, maar wel net twee grote carabijn haken bij de hoofdwanten gemonteerd, waarin ik de schoot kan haken indien nodig.
      Val aan de mast, ik gebruik geen slurf oid, maar wel een launchbag aan de railing voor het zetten. Zakken VW meestal achter het grootzeil direct in het voorluik. RW meestal onder de giek door in de kuip.
      NB: ik heb wel een genaker voor RW. Ik gebruik de spi vrijwel alleen ruim en niet halve wind.
      Gr
      Ralph Gerssen

      Verwijderen