zondag 15 april 2012

Zeilen met de High Aspect en Stormfok gekocht.

De eerste ervaringen met de nieuwe Doyle Sails high aspect fok zijn erg goed! de Old Vic loopt nu ineens makkelijk 45gr efficient aan de wind en haalt op die koers vlot gemiddeld 5.5 kn op rustig water rond bf4......niet slecht voor een 44jr oude s-spant van 28voet.
Een bijkomend voordeel is dat je nu met veel minder schootspanning kunt varen; de fok blijft mooi soepel reageren op vlaagjes en golven en je hebt minder werk met de lieren.
Als je alles erg strak trekt loop je nog een stukje hoger, maar slaat de boot toch een beetje dood.....wel handig om net even boven een ondiepte langs te komen als dat nodig is.
Je kunt veel beinvloeden met de stand van het leioog; voorin staat het zeil mooi bol en dicht en is volgens mij zeer efficient vanaf begin 4bf. 10cm naar achteren en hij staat een stuk vlakker en loost mooi bovenin voor wat meer wind.
Goed getrimd staat het ook halve wind nog erg goed, ruimer wordt het minder maar uitgeboomd op mijn oversized spinakerboom (375cm i.p.v.de J-maat van ongeveer 325cm) loopt het weer uitstekend.
Kortom: het lijkt een succesvolle klus en investering. Reven is nog niet nodig geweest.

Na vele overwegingen heb ik toch ook maar een standaard Plastimo 5m2 stormfok gekocht om samen met de reefbare fok (16 en 10 m2) en grote genua (24m2) de voorzeilset te completeren.
Het is de maximale maat volgens ORC eisen: 5% van het kwadraat van de hijshoogte van de fokval.Voor een Victoire 28 is dit 5% van 10 mtr kwadraat = 5m2.
De stormfok is mooi hoog opgesneden en ik kan hem zowel (achterin) op de nieuwe binnenste leioograils als (voorin) op de oude buitenste rails schoten. Of dat veel verschil uitmaakt weet ik niet, maar het is wel handig dat ik onder de zwaarste weersomstandigheden geen schoten hoef om te leggen van de ene naar de andere rails.

Eerlijk gezegd heb ik in de afgelopen 20 jaar (zee) zeilen nog nooit een stormfok gebruikt. Meestal kwam ik met een werkfok goed door de zwaardere omstandigheden, maar dat was wel met grotere en vooral bredere 30-34 voeters. De Old Vic is met 2.75 m breedte een vrij slanke 28 voets klassieker, die erg veel zwaar weer zou moeten kunnen hebben.......mits je voldoende kunt reven!
Ik heb intussen wel geleerd dat je beter met een rifje te veel en een te klein voorzeil naar buiten kunt gaan, als andersom. Met deze stormfok en derde rif kom ik nu zeker ook onder zwaardere omstandigheden nog een zeegat uit en dat verkleind wel mijn aantal "verwaaid liggende" dagen.
De praktijk zal het wel leren, voorlopig ligt ie in het vooronder voor mijn gemoedsrust (ook niet onbelangrijk als je solo de eerste oversteek met je nieuwe boot aan het voorbereiden bent) .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten