zondag 22 april 2012

Lekkage!

Afgelopen week eindelijk weer eens gezeild, ondanks het slechte weer. Veel buien en vlagen, maar wel goed om alles weer eens uit te proberen. Nieuwe fok erop, rif erin, rif er weer uit, alles liep naar wenns en de Old Vic liep met ruim 6kn met een forse hekgolf door het Hollands Diep.
Voor Willemstad even de motor erbij om zo snel mogelijk de drukke scheepvaartroute over te steken........en ineens zie ik water op de kajuitvloer en drijft het vloerluikje los rond!!!
Wat nu weer #^+^<~£¥$\£¥¥.
Snel de motor afgezet en de nieuwe electrische bilgepomp aan; blij dat ik die afgelopen winter heb gemonteerd! ( ik heb ook een goede handpomp, maar dan heb je solo geen tijd meer om het lek op te sporen)
Snel het vloerluik open in de kuip om de motorkoeling en schroefas te controleren; wederom erg blij dat ik daar afgelopen winter een vlot te openen luik in had geschroefd!
Niets te zien, de motor weer gestart en geen lekkend koelwater of lekkende schroefas.
Het water begon gelukkig snel te zakken in de kajuit, dus er was tijd om ergens een rustig ankerplekje op te zoeken voor nadere inspectie.
De stress was inmiddels weer gezakt en ik heb systematisch alle huiddoorvoeren en slangen van voor naar achteren gecontroleerd; WC oke, wasbak afvoer, kuipafvoeren en koelwater oke. Ook de waterzak was oke (ik heb ooit gedacht bijna te zinken met een vorige boot, omdat een 150 liter waterzak was gescheurd en leegliep aan boord.....dat is erg veel "onverklaarbaar" water in de kajuit). Log en dieptemeter oke........zelfs de dekafvoeren die vanaf de zijdekken langs de romp net onder water lozen gecontroleerd. Daarbij heb ik ook alle leksporen van water nagelopen en er is niets te vinden. Het lijkt een raadsel te worden waar al dat water ineens vandaan kwam?
Terugdenkend gebeurde het liggend over stuurboord, met forse helling en forse vaart. Rustig varend lekt er niets? Zat er misschien een gat of scheur in de romp net boven de waterlijn???........
Ineens wist ik het!
De nieuwe elektrische bilgepomp loost via een dikke slang via een oude doorvoer (vroeger in gebruik voor de nu afgedankte gasbun) onder het achterdek aan sb net boven de waterlijn........maar dus NIET boven de waterlijn onder helling met een forse hekgolf onder de kont. Dan loopt het water dus blijkbaar terug naar de pomp (zonder terugslagklep) en zo de bilge in! Ik had er nooit aan gedacht daar een zwanehals te maken.......en werd daar nu gelijk aan herinnerd.
Vandaag dus een extra stuk slang gekocht en met een lus hoog onder het achterdek gelegd, zodat dit niet meer kan gebeuren.

NB: Ik kook al jaren niet op gas aan boord, maar op een simpel veilig Origo spiritus toestel. Ruim voldoende voor opwarmen en simpel koken. Een paar flessen spritus vervangen gasflessen,drukregelaars, slangen en kranen en de gasopslag blijft over voor opslag van diverse andere zaken. Om die reden heb ik de afvoer van de gasbun in de Old Vic (overigens orgineel keurig ingebouwd in 1968!) nu in de bilge gelegd voor eventueel wat lekwater.

1 opmerking:

  1. Met belangsteling volg ik al een tijdje je blog; compliment voor je schrijfstijl en voor hoe je Victoire 28 onderhouden en verbeterd wordt! Met veel aanndacht ook de bouw van de vaste buiskap gelezen, ziet er zeldzaam mooi uit. Het verhaal van de lensleiding deed mij denken aan onze eigen boot, 'zeewaardig' uitgerust met een handlenspomp en een bilgeput ... Totdat ik er achter kwam dat de zuig- en persleiding verkeerdom zaten gemonteerd ... af werf ... al 25 jaar lang ... een gerenomeerde bouwer! Maar dat zit nu okee. Een goed vaarseizoen toegewenst, Johan

    BeantwoordenVerwijderen