maandag 30 april 2012

Old Vic digitaal

Zoals al eerder gemeld; de Old Vic is afgelopen winter volgestopt met elektronica. Ook ik ben natuurlijk gevoelig voor "gadgets" en de handigheid van moderne communicatie en navigatie apparatuur. Daarnaast speelt ook veiligheid een rol.
Mijn eerste oversteken over zee gingen (begin 90-er jaren) nog met kaart, bretonplotter, sleeplog, kompas en de allereerste betaalbare GPS ( een Sony, die een kwartier deed over een positie en na een paar uur 4 pen-lights had leeg getrokken). En als ik eerlijk ben kun je ook dat ook nu nog met bovenstaande spullen (maar dan met een wat modernere GPS) uitstekend doen. Een marifoon heb ik nooit echt gebruikt, ik had wel een illegale Engelse handheld-VHF voor nood aan boord. Daarnaast had ik (en heb ik nog steeds!) altijd een ouderwetse 8-hoek radarreflector hoog gehesen op zee.

Maar tijden veranderen, ik wordt ouder (wijzer??) en elektronica steeds betaalbaarder dus ook de Old Vic moest er na 46 jaar aan geloven. Hieronder de navigatie-hoek waarin alles is weg-gebouwd.
Onder het brugdek zitten een extra schakelpaneel en diverse losse schakelaars:
v.l.n.r.
12V pluggen (je hebt er nooit genoeg aan boord met alle oplaadbare spullen tegenwoordig),
het oude peilkompas,
de witte extra startknop voor de motor (zodat je die binnen ook kunt starten m.b.v. de kleplichters),
hoofdschakelaars voor start en boordaccu (de keuzeschakelaar voor boordaccu 1 of 2 zit in de motorkist),
een schakelpaneel voor 12V pluggen, stuurautomaat, ankerlicht (op paaltje achterop), elektrische bilge-pomp, ventilator motor-ruimte en AIS transponder.

Voorin de hondekooi zit veel apparatuur gemonteerd. Onder de hondekooi staan de 60AH startaccu en twee 105AH semitractie boordaccu's.
v.l.n.r.
onder het opgeklapte kaarttafelblad zit een nieuwe Cetrek acculader voor de extra boordaccu,
tegen het achterschot de Raymarine S1 stuurautomaat,
tegen het zijschot de oudere Mastervolt lader voor de start en andere boordaccu,
en tenslotte de Digital Yacht AIT2000 AIS-transponder (gekoppeld aan de elektronische kaartplotter en marifoon)

Boven de kaart-tafel zit de rest van alle spullen:
v.l.n.r.
in het hoekje zie je nog net het mechanische kookwekkertje (voor de 20min dutjes op zee),
een schakelpaneel voor navigatieverlichting,boordverlichting en de oudere Autohelm ST40 bidata log&diepte meter,
de nieuwe Standard Horizon GX1600E DSC-marifoon (met display voor positie, koers en snelheid vanuit de AIS-transponder)
een Pioneer autoradio/CD speler met usb en mp3 aansluiting (met AM en LG voor weerberichten),
tegen het achterschotje een elektronische barometer (de beste storm-voorspelling die je je kunt wensen!)
een accuspannings meter en nog 2 extra 12V pluggen.

Buiten zit de rest goed zichtbaar en bedienbaar onder de nieuwe buiskap:

v.l.n.r.
het oude Sestrel Moore kompas (je stoot er wel 1001 keer je hoofd aan, maar een ander plekje is er niet en hij werkt nog zo goed)
de Command Mike van de marifoon (daardoor volledig bedienbaar vanuit de kuip)
de Digital Yacht SC500 kaartplotter met AIS ontvangst (gekoppeld aan de AIS-transponder en de stuurautomaat)
de Autohelm ST40 bidata log&dieptemeter (ik gebuik eigenlijk alleen de dieptemeter functie, de snelheid lees ik meestal af op de kaartplotter)
rechtsonder zie je nog net de extra buitenspeaker van de marifoon.
Buitenbeeld zit onder tegen het brugdek de bediening van de stuurautomaat, naast het startpaneel van de motor.

Tenslotte zit er achterop een antenne-mastje:

v.l.n.r. een korte VHF antenne (bedoeld voor de AIS-transponder, maar dat werkt niet! nu buiten gebruik en mogelijk te gebruiken als autoradio-antenne)
het Nasa Supernova LED ankerlicht (betaalbaar en erg goed! de driekleur versie zit in de mast-top )
de orginele Digital Yacht AIS antenne (werkt dus wel goed)

Alles bij elkaar een klein vermogen aan elektrisch spul, ERG veel bedrading en aansluitwerk...........maar nu werkt het en we zullen wel zien of het ook echt handig is op zee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten