zondag 5 juni 2011

Motor-stress op de Waddenzee

Vrijdag 3-6-2011 Voorspelling NO 5. Vandaag via de westelijke wadden en Den Helder door naar IJmuiden; een mega-afstand en op de wadden ook nog eens stroom tegen. Dus vroeg op (0430...hoezo "vakantie") en om 0530 voor de sluis om als enige boot geschut te worden! (kom daar maar eens op op een Hemelvaartweekend!) en om 0630 buiten de voorhaven op de Waddenzee. ..........................zonder koelwater!!!!!!
De motor maakte al een raar hol geluid via de uitlaat bij het uitvaren van de sluis, en toen ik even tijd had om te kijken zag ik nauwelijks koelwater via de uitlaat komen(#$%&&^%$). Maar er was nu even geen weg terug met windkracht5 op kop en een stroom die je de zandbanken opstuurde, dus toch maar door met de motor en vlug de zeilen erop.
Wijs geworden door ervaringen gisteren, had ik nu gelijk de werkfok en een eerste rif gezet, dus was alles erg goed onder controle en de Old Vic liep voordewind met de fok aan loef stevig tegen de stroom in. De stuurautomaat kon het nauwelijks bijhouden, maar ik moest natuurlijk naar de motor kijken. Inderdaad warm (maar dat is ie normaal ook), startte gelijk maar inderdaad geen drup koelwater. Wat nu?
Terug naar de sluis tegen de wind in op een smalle geul (het was laagwater) kon je niet zeilen.en de motor weer laten lopen betekende zeker een kapotte motor.
Doorvaren over de geplande route was de veiligste optie en IJmuiden binnen zeilen tot de jachthaven was goed mogelijk als er tenminste geen mega-scheepvaart in de weg lag. Het laatste stukje op de motor zou waarschijnlijk wel gaan zonder koeling, als de motor tegen die tijd weer was afgekoeld. Een groot probleem is dat de koelwater pomp zo slecht bereikbaar is via een klein vloerluikje in de kuip. Zelfs stilligend in een haven is dat een enorme rotklus, laat staan op zee met een slingerende stuurautomaat of na een lange dag op zee s'avonds in de schemer.
Wat was er ook alweer leuk aan solo-zeilen? Gisteren 7 uur kruisen tegen rotgolven in en nu dit weer. Even een forse dip dus en de Waddenzee kon me gestolen worden.

Het zeilen ging echter voorspoedig en na veel gepieker toch maar eens naar de intussen wat afgekoelde motor gekeken. De wierpot eens opengemaakt en het water was erg bruin (?) en liep slecht weg (?) dus eerst maar eens een paar liter water doorgespoeld om te kijken of er een verstopping aan de buitenkant zat.
Met bonzend hart de motor gestart en HOERA er kwam weer water uit de uitlaat! Blijkbaar dus rommel aangezogen tegen de buitenkant van de doorlaat(?) ......Ineens werd de Waddenzee weer mooi.

Intussen zeilden we (Old Vic en schipper) tussen Texel en Den Helder richting Noordzee.
Links Den Helder met de veerboot in de verte
En rechts Texel en de veerboot voorlangs
op weg naar de veerboot-haven van Texel (met af en toe een wachttijd van 3 uur in het drukke Hemelvaart weekend)
En dan nog langs de vuurtoren bij Den Helder de Noordzee op. Dit blijft een van de mooiste zeegaten van onze kust (vind ik) en het blijft een enorm vrij gevoel met je eigen boot zo de eindeloze zee op te kunnen varen.
Vanaf de voortoren nog 30 Mijl te gaan tot IJmuiden, met een voorspelling die eindelijke eens klopte liep dat perfect voordewind langs de kust. Net voor IJmuiden nam de wind toe tot Bf 6 maar dat leverde verder geen probleem op voor de Old Vic die er met ruim 6kn goed de vaart inhield. De gehele route de werkfok op de verlengde spinnakerboom aan loef en grootzeil (soms met een rif, soms zonder) aan lij. Bij binnenkomst IJmuiden was er  geen beroepsvaart te zien, starte en liep de motor perfect en was een makkelijke ligplaats snel gevonden.

Toen douchen (het werd tijd) en spareribs met salade en friet (lekker eten werd ook weer eens tijd)  in een strandtent met uitzicht over zee (dat verveelt mij nu eenmaal nooit) ..........en zo kwam er een heel goed einde aan wat als enorme stress-dag begon.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen