maandag 6 juni 2011

Solozeilen met de Old Vic, een Victoire 28

Na de eerste grotere solo-zeiltocht met de Old Vic heb ik weer veel geleerd. Ik heb in het verleden al diverse zeiljachten gehad (ondermeer een klassieke 36 voets s-spant uit 1906, Dehler 34 uit 1986, First 31.7 uit 1998) en met alle boten regelmatig solo-gezeild, waaronder op zee (ondermeer single-handed naar Kanaal Eilanden en Noord Bretagne in 2001 met mijn voorlaatste zeewaardige boot; een First 30E).
Foto's van deze First 30E genomen op de River Orwell bij Harwich en Tidemill Harbour boven aan de River Deben een aantal jaren geleden

Deze boot heb ik aan aantal jaren geleden verkocht, net voor de "krisis" omdat ik het zeilen als hoofd-hobby op een wat lager pitje wilde zetten. Overigens een schitterend varende en snelle boot, uitermate geschikt voor vlotte overtochten en stevig doorvaren op zee (ik ben daar ooit solo met NW Bf7 Stellendam mee binnen gekomen, zonder noemenswaardige problemen...behalve dan een paar 12kn surfs op de brekende golven en het idee dat je in een achtbaan zat)

De Victoire 28 heb ik gekocht om weer eens wat te kunnen zee-zeilen voor een wat lager budget (kost weinig in aanschaf en lopende kosten), voornamelijk solo (de familie heeft niet zoveel met zeilen) en af en toe een passagier (kampeer ruimte genoeg voor 2-3) en als tijdloze"bewezen" klassieker (er zijn al vele grote tochten mee gemaakt en het is gewoon een erg mooi bootje) Kortom...mijn "laatste" eigen boot.

Natuurlijk heeft ook een Victoire 28 zijn beperkingen (zoals elke boot):

Hij is niet echt snel in een kruisrak (ik werd op het IJsselmeer door vrijwel iedereen ingehaald) maar dat is in vergelijk met gemiddeld veel grotere jachten, die daardoor sowieso sneller zijn. Ook een J22 of FF650 lopen me voorbij, maar dat zijn dan ook uitgesproken "racers" waarmee ik niet graag solo met Bf 6-7 op zee zou varen.
NB: snelheid is natuurlijk betrekkelijk, opvallend is wel dat een groot deel van de andere (grotere) jachten helemaal niet zeilt, maar op de motor tegen de goven in vaart en zelfs regelmatig met de wind mee (en wat is nu makkelijker als een rolgenua uitrollen om te kunnen zeilen??)
Ook heb ik intussen wel geleerd dat ik de kruisend af te leggen afstanden niet moet onderschatten. Ik was gewend aan de First30E en die was net wat langer (9.50) veel moderner met laminaatzeilen en high-aspect fok en liep makkelijk tegen de 6kn hoog aan de wind tegen alle golven in. Overigens verging je dan horen en zien ivm de klappen op de golven, maar het liep wel erg hard kruisend, ook vergeleken met veel grotere moderne jachten.

Hij stuurt als een s-spant met voorwaarts roer; slingerig als je hem op de maximale snelheid vaart. Wel onder controle, maar het is een fabeltje dat alle klassieke s-spanten koersvaster zijn als moderne ontwerpen. Mijn oude First30E liep met een touwtje aan het roer aandewind op zee uren door, de Old Vic vaart geen meter rechtuit zonder stuurautomaat (overigens had ook mijn klassieke Abeking en Rasmussen uit 1906 dat zelfde euvel).

Manouvreren op de motor zonder schroefraam is een kleine ramp als het erop aan komt. Overigens heeft het iets jongere model Victoire 28 na 1970 een roer aan een scheg en mogelijk geen last van dit stuurgedrag.

Ook vaart de Old Vic vrij nat tegen golven in en is de buiskap geen overbodige luxe.

Sterke kanten heeft de Old Vic uiteraard ook:

Het beweegt op zee erg rustig, stampt nooit tegen golven in en voelt als een veel groter en erg veilig jacht met een hoog ballastpercentage (50%).

Binnen de mooie lage klassieke lijn is er een verassend goede accomodatie; 185 stahoogte, toilet, goede zit en slaapplaatsen voor 4 (maar dan kom je elkaar wel erg vaak tegen) en alles zit op de juiste "zeewaardige" plek.

Daarbij zeilt een Victoire gewoon erg goed en betrouwbaar, is zeker voldoende snel voor zijn lengte en met een zekere rust in het vaargedrag dat vooral solo erg lekker is. Het is in de praktijk gewoon een erg goed (Koopmans) doordacht ontwerp en daardoor inderdaad een "tijdloze" klassieker waarmee je overal kunt varen (ook een diepgang van maar 135 is wel erg handig)

Ik heb er nog geen nachten solo mee doorgevaren en zal zeker nog het een en ander moeten leren en aanpassen voordat dat allemaal lekker gaat, maar de Old Vic is zeker geschikt.

Oh ja, had ik al gezegd dat het zo'n MOOI bootje was?

Nog wat foto's:
Op de stuurautomaat op zee. De stuurautomaat is wel absoluut noodzakelijk voor solo-zeilen!
De nieuwe AIS-GPS-plotter, mijn Tom-Tommetje op zee. ERG handig dat je niet steeds binnen op de kaarten hoeft te zoeken, de stroom informatie hebt en alle zeeschepen in de buurt ziet op de kaart!
En een tevreden schipper solo op zee

1 opmerking: