zondag 5 juni 2011

Van Enkhuizen naar de Afsluitdijk

Donderdag 2-6-2011 Hemelvaartdag en dus een "spits" drukte aan pleziervaart. Vanuit de ankerplaats in Enkhuizen heb je dan een schitterend uitzicht op alle in en uitvarende jachten vanuit de sluis en de jachthavens. Dus een gratis botenshow, lui vanuit de kuip met een bakje koffie. Het is bijna ongelofelijk hoeveel jachten, jachtjes en grote charter-zeilvaart er dan langs komt.
En zo maar een mooi klassiek jachtj, zelfde kleur als de Old Vic. Op de achtergrond verkeer op de dijk Lelystad-Enkhuizen.
Intussen viel de wind steeds verder weg en werd het een lange luie ochtend.
Ik moest vandaag nog naar de afsluitdijk als ik "buitenom" (d.w.z.over zee via Den Helder, IJmuiden naar Stellendam) terug wilde varen. Anders werd de tijd te kort om op tijd (Zondag) thuis te komen. Het alternatief was gewoon omdraaien en weer via Amsterdam naar IJmuiden, maar dat had ik al gezien en was niet zo aanlokkelijk met alle Hemelvaart drukte bij 3 sluizen (Enkhuizen, Oranjesluizen bij Amsterdam en de Zeesluis bij IJmuiden)
Dus om 1400 toch maar de zeilen gehesen en weggevaren richting Afsluitdijk. Ik was van plan naar Kornwerderzand te varen (de sluis aan de Friese kant ) en als dat te ver zou zijn, uit te wijken naar Den Oever ( de sluis aan de Hollandse kant ). De voorspelling was W-NW 3 later 4 en buiten stond er O 2 ( fijn die voorspellingen?!) maar al snel kwam er een briesje uit NW, dus met de genua erop rustig aandewind richting Kornwerderzand. Het hele IJsselmeer lag intussen VOL met dobberende en motorende zeiljachten.
In de buurt van Stavoren nam de wind gelukkig wat toe......maar draaide ook gelijk door naar N-NE (dus pal tegen) en kon ik weer tegen de toemende klotsgolven van het IJsselmeer opkruisen. Later nam de wind nog verder toe tot 5Bf en werd het met genua en 1e rif bijna "zwaar-weer zeilen" tegen de steeds grotere klotsgolven op het IJsselmeer.

Wel weer wat geleerd: Natuurlijk had ik bij de start geen zeilpak aan (door het warme windstille weer) en bleef ik vrij lang doorvaren met de grote genua (het liep eindelijk lekker hard) , dus tegen de tijd dat de wind nog verder toenam (niet voorspeld) zette ik eerst een rif in het grootzeil i.p.v. een zeil-wissel tussen de grote genua en een kleinere werkfok (dat is meer werk en gedoe). Toen de wind echter nog meer toenam had ik geen zin meer om in de toenemende golven een natte genua te wisselen voor een werkfok (en dan moest ik ook nog mijn zeilpak aan doen en gordel aan) dus ben ik zo goed en kwaad als het ging doorgevaren tot de hoge wal om daar in iets beschutting de genua te laten zakken en verder de laatste 5 Mijl op het grootzeil te motor-zeilen naar de sluis in Kornwerderzand.
Dus in het vervolg: altijd zeilpak aan of stand-by, op tijd genua eraf en werkfok erop en dan pas reven!
NB: het is verbazend hoe goed een Victoire 28 met te veel zeil onder controle blijft, zelfs met tegenbollend grootzeil en killende genua blijft ie stabiel goed op koers doorvaren.......maar een tikkeltje minder vaart wel veel plezieriger!

Om 2030 voor anker in de baai tussen Kornwerderzand en Makkum op een rustig plekje, maar met veel wind. Ik had het wel even gehad met het "kruisen op het IJsselmeer" , ik was intussen de laatste drie dagen vrijwel geheel van Durgerdam naar Kornwerderzand gekruisd (dat is de langste afstand die je op het IJsselmeer kunt afleggen).  Morgen de Waddenzee op en een paar dagen wind mee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten