woensdag 1 juni 2011

Nostalgie in Hoorn

Dinsdag 31-5-11 Vanochtend een beetje regen en koud. Rustig uitgeslapen, opgestaan en ontbeten.
Mijn oude "survival-suit" van 20jr oud maar weer eens aangedaan, want het lijkt een koude regenachtige dag te worden. Rond 1000 de zeilen omhoog en vertrokken vanaf Durgerdam naar bestemming Hoorn.
Mooi windje NW4Bf en met werkfok en grootzeil langs de mooie westkant van het Markermeer. Vrijwel niemand op het water; het IJsselmeer op zijn mooist!
In de verte de oude voortoren " het Paard van Marken "!
Wat is nu meer meer "Hollandsch" als een zeilende Botter in de buurt van het Paard ?

Ik herinner me de eerste keer nog dat ik met de Aljora (van Pa en Ma) rond 1985 dezelfde tocht heb gevaren (van Durgerdam naar Marken en later door naar Hoorn ) . Ook toen al was het een vreemd en indrukwekkend gezicht........een soort kerkgebouw in het water. Alleen toen leek ook het IJsselmeer nog veel groter, dan het uiteindelijk bleek te zijn.
Voorbij het Paard verder kruisen naar Hoorn op de welbekende korte golfslag van de Hoornse Hop met vlagerige en draaiende wind. Maar de Old Vic liep er toch redelijk goed tegenin, rond de 5kn en met een efficiente hoogte van minstend 50graden; beiden gemeten met de GPSplotter over de grond.
Het IJsselmeer blijft rotwater om te varen met de korte golfslag, maar heeft wel erg veel mooie uitzichten en mooie stekjes.
Om 1500 arriveer ik in Hoorn en ligt de Old Vic aan de buitensteiger van de WSV Hoorn aan het parkje; een van de mooiste plekjes in Hoorn om te liggen. Leuk om te bedenken dat ik rond 1985 met de Aljora de eerste keer in Hoorn was met een boot en dat ik de Memphis Blues in Hoorn heb ontdekt en gekocht in 1987. En nu, ruim 25 jaar later, lig ik er weer met de Old Vic..........blijkbaar heb ik iets met Hoorn?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten