woensdag 16 mei 2012

Het laatste stukje

Dinsdag
Na een nacht regen (spoelt wel mooi het zout alvast van het dek)  breekt 0800 uur smorgens de zon prachtig door.

Na een rustig ontbijt pak ik alvast wat spullen in en om 1000 hijs ik het grootzeil en gooi los van de mooring. 

NB Een van de fijnste dingen van de Old Vic is, dat alles zo rustig gaat en hij als een blok in het water ligt. Als je met half aangetrokken gehesen grootzeil losgooid van een mooring (of het anker eruit trekt) blijft ie gewoon AW liggen en vaart zachtjes vooruit. Dus je hebt alle tijd om alles op dek op te ruimen en geen motor of stuurautomaat nodig.
Ook in haven of sluis; een Victoire 28 waait niet makkelijk weg en geeft je lekker veel tijd om manouvres (solo) uit te voeren. Dat compenseert ruimschoots het feit dat je geen schroefraam hebt (en dus geen schroefwater langs je roer) en dat ie als s-spant niet makkelijk achteruit manouvreert. Je legt hem gewoon stil naast een stijger of sluismuur en dan heb je redelijk de tijd om hem vast te leggen.
Alles is natuurlijk wel relatief; met forse dwarswind of stroom gaat ook de Old Vic er vandoor.........

Het is weer eens voor-de-wind en met bf 5 en zon een prachtige afsluitende tocht over het Haringvliet richting Holland Diep en Noordschans.





 Een mooiere afsluiting kan ik me als schipper niet wensen...........


Het is mooi geweest en ik verheug me nu alweer op een volgende keer. 

Om 1400 lig ik weer vast in de thuishaven, met hier en daar lichtflitsen en onweersbuien om me heen.
Het weer is hier in het "binnenland" beduidend slechter als ik gewend ben de laatste dagen. Als ik een uur later alles heb opgeruimd en weer in de auto heb geladen, barst de bui in alle hevigheid los...............
De Old Vic heeft me weer op tijd veilig binnen gebracht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten