woensdag 16 mei 2012

Van zout naar zoet

Maandag morgen gaat om 0430 de wekker! Kachel aan, koffiewater op, zeilkleding klaarleggen, plotter-marifoon-stuurautomaat buiten aansluiten en met koffie en wafel weer even terug in bed zodat het binnen kan opwarmen.

Om 0530 landvasten los, havendienst even aanroepen op de marifoon, in de buitenhaven landvasten-stootwillen opruimen en grootzeil omhoog.

0600 buiten en motor uit, net op tijd voor het begin van de kentering van de stroom richting NW........60M naar Stellendam.  Ik heb stroom mee tot ongeveer 1500 en daarna gaat het fors tegenstromen.
Wind ZW 4-5 bf , dus (alweer) voordewinds met fok uitgeboomd aan loef. Ik had uitgerekend dat ik met een gemiddelde van 6.5 kn (incl stroom) mooi op tijd in het Slijkgat (de aanloopgeul naar Stellendam) zou kunnen zijn...........dus er moet stevig doorgevaren worden.

Aan de wind ligt het niet.....rond 1000 staat er een stevige 5-6 bf en loop ik rond de 6.5 kn door het water, met uitschieters van 8 kn (!) van een golf af.
De aanloop van Zeebrugge/Schelde was druk, maar ik kon overal rustig tussendoor.  De golven beginnen zich intussen stevig op te bouwen en met zon en glashelder weer is de zee op zijn mooist.

De stuurautomaat moet hard werken, maar ik ben erachter dat je wat extra moet trimmen met de zeilen, ik heb ze nu beiden maximaal gevierd zodat ze wat voorwaarts uitzwaaien en slingers beter opvangen.
Ook  moet ik stuurautomaat blijkbaar wat meer tijd moet gunnen ingesteld te raken. Na zo'n 5 minuten lijkt de stuurcomputer het golfritme wat beter te "snappen" en wat minder heftig te reageren. We raken dus allebei pas na verloop van tijd "ingeslingerd" ?! Het zal wel stroom vreten.....maar daarvoor had ik een tweede boordaccu geinstalleerd afgelopen winter......met twee keer 105AH zal ik wel thuiskomen.

Voor de Zeeuwse kust staan er weer lastige kruiszeeen en stroomrafels en moet ik regelmatig met de hand sturen, maar het gaat met gemiddeld ruim 8kn over de grond vlotter dan verwacht. De Old Vic doet het goed, vrijwel geen spat water aan boord terwijl je vanuit de kajuitingang de golven hoog boven het lage vrijboord ziet aankomen.........





..........maar je moet wel alert sturen! Op topsnelheid van een golf af wil deze S-spant alle kanten op.
Maar wat is het een oerdegelijk, betrouwbaar ontwerp! Nooit heb je het gevoel de controle kwijt te zijn, plat te kunnen slaan of water aan dek te krijgen.......en dat met maar 28 voet.

In de verte zie ik een jacht onder spinnaker volledig uit het roer lopen en plat gaan met de spinnaker aan de gevierde val in het water............na verloop van tijd richt alles zich weer op en varen ze onder grootzeil verder............ik zou even niet willen ruilen met ze aan boord!
Ik heb intussen maar een rifje in het grootzeil gelegd.

Om 1400 vaar ik tussen de eerste rode en groene ton van het Schuitegat door. Er staat een beetje uitstroom tegen, maar de Old Vic loopt nog steeds geen moment onder de 6kn en we varen vlot naar binnen.
Ik blijf het altijd een mooie zeegeul vinden, dat Slijkgat. Enorme droogvallende stranden en platen en de vuurtoren van Ouddorp, met aan de andere kant de enorme maasvlakte aan de horizon.
Het laatste stuk aandewind gebruikt om de fok en grootzeil te strijken, en stootwillen-landvasten sluisklaar te maken.

Om 1515 kan ik vlot alleen door de sluis........met de marifoon kon ik aanroepen en melden dat ik onder de verkeersbrug doorkan met 12 mtr , dus kon ik gelijk binnen varen. Toch handig die marifoon (na al die jaren zonder) en een klein jachtje (tussen alle grote van tegenwoordig)

1600 lig ik aan de eerste beste mooring voorbij Marina Stellendam.......even thuis bellen en daarna een paar uur bijslapen........weer op zoet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten