zondag 27 mei 2012

Lessons learned

Ondanks het feit dat ik intussen al heel wat keren op zee heb gezeild, leer ik steeds weer bij.
Met de Old Vic was het de eerste keer op een wat grotere oversteek; in XL dagtochten. Een doorgezeilde nacht zat er gezien het koude weer niet in, maar dat komt nog wel.

NB: in het algemeen vaar ik solo het liefst XL dagtochten, XXXL is daarbij ook goed! Als je om bv 0500 vertrekt en rond 0000 aankomt heb je 19 uur waarin je een oversteek van rond de 90M goed kunt doen met gemiddeld 5kn. mits het getij een beetje meezit. Ik doe dan evenzogoed af en toe 20min tukjes om niet te moe te raken, maar ik kan dan wel even echt goed slapen in een haven (of ankerplaats) .
ben zodoende eens vanuit Stellendam in twee dagen naar Brighton gevaren, met een 6uur (slaap) tij-stop voor anker in Dover en vervolgens door via Cherbourg, Kanaaleilanden naar de noordkust van Bretagne (dat wel met een iets snellere 30 voeter)

Belangrijk om s'nachts solo te kunnen doorvaren, is het feit dat de boot onder stuurautomaat goed moet kunnen doorvaren en je (daardoor) de rust vind om even te slapen. Dat vergt vooral vertrouwen en ervaring in het gedrag van de boot.....en dat moet je steeds weer met iedere boot opbouwen.

Ook met de Old Vic heeft een stuurautomaat het vaak moeilijk!
Ondanks dat het een s-spant is met doorlopende kiel (die beter rechtuit zou moeten lopen, zoals vaak wordt beweerd).
Net als bij modernere ontwerpen zijn er maar een beperkt aantal koersen en omstandigheden waarbij de automaat rustig zijn werk doet.
Onder veel andere omstandigheden stuurt de automaat wel op koers, maar met erg veel geduw en getrek, herrie en stroomgebruik. Ik heb een behoorlijk oversized Raymarine S1 met gyro-sensor en extern fuxgate kompas en goed te regelen instellingen, maar ideaal is het vaak niet. Voordeel is dat ik bv wel rustig een spinnaker kan zetten, de automaat is snel en goed genoeg om de boot op koers te houden (maar dan moet je wel een voldoende grote zekering hebben !)
Onder gunstige omstandigheden, voor de Old Vic bv tijdens de bf 4 oversteek halve-aandewindse koers naar Ramsgate, was het goed mogelijk een tijdje te slapen......en was een nachtelijke oversteek dus goed mogelijk.
Ruimwinds terug met 5 bf ruimwinds en grondzeeen kreeg ik de boot nauwelijks rustig onder controle met de stuurautomaat (en zou ik dus niet kunnen slapen)  Dat ligt ook grotendeels aan het feit dat ik volle snelheid wilde en vol grootzeil en uitgeboomde fok voerde. Daarbij zat ik tussen de banken voor Belgie niet in echt regelmatig vaarwater en moest ik vaak vrij precies een bepaalde koers aanhouden.
Waarschijnlijk is er met aanpassing van zeilvoering en wat minder snelheid nog veel winst te behalen.

NB: mijn volgende "project" wordt het vinden en monteren van een betaalbare windvaan besturing.

De Digital Yacht kaartplotter is een uitstekend hulpmiddel, maar ik kan met een dergelijk klein scherm absoluut geen tocht plannen!
Met een I-pad en Navionics kaart (slechts 50€ app!!! ) gaat planning al wel wat beter......maar er gaat niets boven een grote kaart op de kajuit-tafel, bretonplotter en kaartpasser........en dat is geen nostalgie!
Ik plan tevoren op de kaart, zet de waypoints dan in de plotter (handig voor koers en afstand buiten) en heb de kaart binnen op de kajuit-tafel liggen voor het overzicht.



NB ik gebruik al jaren de kajuit-tafel als kaarttafel tijdens een tocht. De meeste kaarttafels zijn erg krap en er is niet makkelijk aan te werken als je solo even binnenstapt voor een snelle check.

AIS is wel ideaal op de plotter. Je ziet in een oogopslag alle schepen in de buurt, koers en snelheid.
Daarbij zie je ook de naam en mmsi nummer, dus zou je ze kunnen oproepen als je denkt overvaren te worden.
Ik heb nu ook de transponder gebruikt, zodat ik zelf zichtbaar ( en oproepbaar) ben.
Een leuk voordeel is dat het thuisfront op Marinetraffic.com kan volgen waar ik uithang.
Midden in de oversteek was ik blijkbaar uit zicht van een walstation (?) maar dat wordt misschien wel beter als ik er een iets langer antenne-mastje op zet; de huidige zit maar krap 3 mtr boven de waterlijn.  Onderlinge zichtbaarheid is voor mij voldoende, ik zie alles tot meer dan 15M en dat altijd nog 3 kwartier varen voor een vrachtschip.

De marifoon heb ik aangeschaft, omdat je die nu eenmaal moet hebben in combinatie met AIS.
Nu ik hem eenmaal heb is ie wel handig bij sluizen of om braaf "port-control" aan te roepen als je een beroeps zeehaven in of uit wilt varen en staat ie vaak aan op 16 "ter lering ende vermaak" onderweg.
Echt nodig vind ik hem niet......maar inderdaad wel handig.

Ik ben enthousiast over het "wooncomfort" aan boord van de Victoire 28 (in orginele staat);  de superhandige orginele klaptafel, de verassende "stahoogte" van rond de 1.85, zeer bruikbare WC, zeer redelijk 2pers bed in de voorpiek, de handige kombuis en zeeen van handige bergruimte maken het voor mij solo een zeer ruim bewoonbaar jacht, maar zou ook met zijn tweeen zeer bruikbaar moeten zijn voor langere reizen.

Persoonlijk vind ik de hondekooi onzin als volwassen slaapplaats (ik kom er nauwelijks in, en al helemaal niet meer uit) .....maar het is wel een ideale zeilberging als je net als ik geen rolfok wilt.


Slapen gaat op zee goed op de kajuitbanken, op mijn boot zelfs uitgerust met kooi-kleden.  Onder helling en met golven kun jejezelf veilig bewegen aan boord (dat is sowieso een voordeel van een smal jacht). Ik heb rond de WC nog wat extra teak handgrepen gemonteerd en nu kun je er ook op zee op.


Terwijl het buiten "spookt" is het binnen nog verassend rustig , diep in zo'n s-spant. 

Groter, luxer, ruimer? Daar is natuurlijk niks mis mee.......maar zo'n Victoire 28 is een verdomd compleet jacht(je) waar je echt goed in kunt verblijven.
Overigens: in de 60er jaren was 28 voet al een luxe, ruim zee-waardig jacht (zoals bv de Victoire 28, Trintella 1 en talloze andere 27-29 voets klassiekers uit die tijd) en dat zijn ze nu natuurlijk nog steeds...............de zee heeft niet zoveel met trends! 

En verder nog wat kleine puntjes: 
Hoog gemonteerde kikkers op de mast zijn niet handig op een slingerende boot op zee.
Zorg voor makkelijk vervangbare zekeringen. 
Monteer bilgepompen met zwanehals, beluchting en afsluiter!

1 opmerking: